články
Oslava 95. výročí narození brigádního generála i.m. Karla M. Kuttelwaschera, DFC & Bar
(Podrobné informace o této osobnosti jsou v sekci Čs letci - Karel Kuttelwascher).
Pátek 23. září 2011 byl dnem 95. výročí narození našeho nejúspěšnějšího válečného stíhače. Byl to den uctění hrdinovy památky.
Dopoledne proběhl ve Svatém Kříži slavnostní ceremoniál s odhalením pomníku. Toho se zhostily Kuttelwascherovy dcery Vee Darlington a Mari Rowe, které přijely z domovské Velké Británie.
Projevy přednesli
Uspořádali jsme také společenský večer v Divadle Na Kopečku.
Snímky z ceremoniálu ve Svatém Kříži a z večera v Divadle Na Kopečku: Fotogalerie.
Sestřih videa z odhalení pomníku: YouTube.
Sestřih videa z divadelního večera: YouTube.
Na vzpomínkové akci spolupracovalo také město Havlíčkův Brod, Svaz letců ČR, Krajský úřad Jihlava, Krajské vojenské velitelství Jihlava, Ministerstvo obrany ČR, Armáda ČR a řada dalších institucí, organizací i jednotlivců. Všem patří velký dík!
Odhalení pomníku se zhostil y Kuttelwascherovy
dcery Vee Darlington a Mari Rowe z Velké Británie. Převzaly také medaili
náčelníka generálního štábu udělenou jejich otci in memoriam.
Program je uveden na stránce dole.
Brzy budou doplněny ucelenější informace.
Články a reportáže v médiích
Česká televize: Ve Svatém Kříži odhalili památník valéčnému letci
Regionální televize - Vysočina: Odhalení památníku letci RAF Karlu Kuttelwascherovi.
Český rozhlas Region: Válečný pilot z Vysočiny
MF DNES / iDNES.cz: Stíhače Kuttelwaschera připomíná pomník v jeho rodném Svatém Kříži
Ministerstvo obrany: Nejlepší druhoválečný stíhač má památník ve svém rodišti
Projev
Autorem, který jej také přednesl při dopoledním ceremoniálu, je Josef 'Joe' Vochyán.Vážení přátelé,
dovolte prosím, abych krátce představil osudy nevšedního muže, jemuž jsme dnes přišli vzdát hold. Je to přesně 95. let, co se tu narodil Karel Miloslav Kuttelwascher. Jeho příběh se v základních rysech podobá životní cestě mnoha statečných mužů, kteří během druhé světové války bojovali na obloze za obnovu země, kterou milovali, k níž je poutalo upřímné vlastenectví.
Již v mládí mu učarovala letedla. Po dovršení plnoletosti dobrovolně narukoval, absolvoval výcvik a působil jako stíhač. Dělal práci, kterou miloval. Mnichovská dohoda a březnová okupace ale vše změnily. Byl to také on, kdo se rozhodl pro odchod. Spolu s dalšími se dostal přes Polsko do Francie, kde na jaře 1940 poprvé změřil síly s německou Luftwaffe a v prudkých bojích zničil dva její stroje. Kampaň ale skončila kapitulací. Poslední nadějí se tak stala Velká Británie, jejíž královské letectvo bylo vděčné za zkušené piloty připravené bránit ostrůvek svobody na západě starého kontinentu. Kuttelwascher si u 5. OTU osvojil stíhačku Hawker Hurricane. Zasáhl do závěrečných bojů bitvy o Británii v řadách 1. squadrony. Během roku 1941 poslal k zemi tři Messerschmitty Bf 109 a stal se tak s pěti potvrzenými úspěchy stíhacím esem. Nejtěžší rány ale nenáviděnému nepříteli zasadil až v příštím roce. Jeho jednotka byla určena pro riskantní noční přepadové akce Night Intruder. Piloti se při nich za úplňkových nocí, bez speciálních navigačních pomůcek, vydávali hluboko nad okupovanou Francii a v okolí letišť se snažili najít a zničit německé bombardéry, které svými nálety těžce sužovaly britská města. Už při první akci se na Kuta usmálo štěstí - jeden Junkers Ju 88 sestřelil a jeden poškodil. Po třech hodinách osamocení v temnotě se vrátil zcela vyčerpán... Během následujících nocí skosil další. Ze 4. na 5. května čtyři kanony jeho černého Hurricanu zpečetily osud tří bombardérů během pouhých čtyř minut. Na pravou stranu kapoty si pak nechal namalovat emblém Night Reaper - Noční žnec. Do 2. července, kdy byla peruť z akcí odvolána, sundal z hvězdné oblohy celkem 15 dvoumotoráků s hákovými kříži. Přestoupil k 23. squadroně, létal jako první cizinec na výkonných Mosquitech, ale tmavou siluetu nepřítele už ale nespatřil. Po dlouhých dvou letech byl odvolán z operační činnosti a vyslán Inspektorátem čs. letectva na půlroční propagační cestu po USA a Kanadě, aby přednášel na vojenských školách a organizoval náborové akce. Od ledna 1944 pak pracoval jako testovací pilot.
Kvůli politickým tlakům z východu se mohl, stejně jako většina letců z Royal Air Force, vrátit do osvobozeného Československa až v srpnu 1945. Brzy se ale bohužel dostavilo zklamání. Znepokojoval ho zejména rostoucí vliv komunistů, cítil zlo jejich zvrácené ideologie a otevřeně vůči nim vystupoval. Vlast, za niž se bil, se měla brzy krutě změnit, pošpinit čest jeho spolubojovníků a zapomenout jejich obětí. V květnu 1946 se vrátil do Anglie za rodinou a létal u civilní letecké společnosti British European Airways.
Válečné vypětí si však tiše vybralo svoji daň, pravděpodobně právě extrémně náročné noční operace nad okupovaným kontinentem zahájily pozvolný proces únavy pilotova srdce. V létě 1959 během dovolené v jihozápadní Anglii jej postihl náhlý infarkt. Pár dní po převozu do nemocnice v Truro, krátce před půlnocí 17. srpna, se však dostavil druhý... Legendární Noční jestřáb odešel, podobně jako bojoval, v noci a sám. Bylo mu pouhých 42 let. Mnoho československých letců položilo za války své životy za svou porobenou vlast. Karel Kuttelwascher za ni dal své srdce.
Byl nejen výjimečným pilotem, jenž se během své kariéry vznesl do vzduchu na šedesáti různých typech letounů, ale především pevným charakterem s nadprůměrnou inteligencí a velkou touhou se neustále zlepšovat. Za svou bojovou činnost získal řadu vyznamenání. Připomeňme zejména dvojnásobné udělení Záslužného leteckého kříže DFC, čehož dosáhl jako jediný z našich. S celkem 20 sestřely je naším nejúspěšnějším esem. 15 úspěchů za svitu měsíce mu dává 6. místo mezi spojeneckými nočními stíhači.
Čas od času v médiích narazíme na smutný povzdech, že společnosti a zejména mládeži, chybí kladné vzory... Věřím, že mi dáte za pravdu, když řeknu, že "vzory by se našly, jen stačí otevřít oči". Dnes tu o takových lidech mluvíme, jsou to právě oni - naši váleční letci, hrdinové a výjimečné osobnosti jako byl právě generál Kuttelwascher. Chovejme proto v srdcích jejich památku, vzdávejme jim úctu, připomínejme jejich odkaz a inspirujme se jimi!
Děkuji vám.
Informace a materiály z tohoto webu lze využít pro připomínání památky našich letců a další pozitivní záměry v souladu s idejemi spolku.
Pokud by šlo o převzetí dat, publikování jinde, komerční oblast a podobně, považujeme za fér nás nejprve kontaktovat. Vynasnažíme se být ku pomoci.