články
Připomeňme jednoho z našich letců, který bojoval a položil život za naši vlast, ale není o něm příliš mnoho známo... Kéž tento text přiblíží základní rysy jeho osudu a uctí tak jeho památku.
100. výročí narození Václava Skřivánka, pilota 32. stíhací perutě RAF
plk. i. m., Sgt RAF, Václav SKŘIVÁNEK
* 14.2.1919 Praha (domovská příslušnost České Budějovice)
† 21.2.1941 u Bournemouthu (V. Británie)
Osobní profil: Čs letci - Čs stíhači v RAF (stručný přehled, odkazy na knihy a životopisy, články i další informace)
Václav Skřivánek před válkou (J. Rail: Žít na věky)
Služba vlasti
Československo, Polsko a Francie
V. Skřivánek pravděpodobně nastoupil někdy 1938 / 1939 do armády a nejspíše absolvoval i část leteckého výcviku, dosáhl hodnosti svobodník.
Lze předpokládat, že do po okupaci odešel do odboje počátkem léta 1939, kdy směřoval do Polska.
Dále odplul z Gdyně 3., nebo 4. trasportem, tedy 26.7. lodí Castelholm, resp. 29.7. lodí Chrobny.
Ve Francii absolvoval 2.10.1939 odvod a dále stíhací výcvik na základnách Chartres a Cean. Do bojů nezasáhl. V červnu 1940 evakuoval s některou ze skupin čs. letců do V. Británie.
Velká Británie
V. Skřivánek vstoupil do Royal Air Force Volunteer Reserve (RAF VR, Dobrovolnická záloha britského Královského letectva),
obdržel osobní číslo 787679 a hodnost Sergeant (Sgt, četař).
Na počátku prošel přibližně měsíc trvajícím seznámením s britskou technikou u 12. OTU
(Operational Training Unit, operační výcviková jednotka) na základně Benson.
Lety probíhaly např. na dvoumístných dvouplošnících Avro 621 Tutor a především
(původně lehkých bombardérech) Fairey Battle.
Nejprve s instruktorem, pak samostatně.
30.9.1940 měl V. Skřivánek nehodu na Battle Mk.I K9410, když při přistání z cvičného letu narazil do stojícího letounu. Ten večer zůstal nezraněn.
Avro 621 Tutor (wikipedia.org, pro ilustraci), Fairey Battle od 12. OTU (wikipedia.org)
Finálním operačním výcvikem prošel u 6. OTU (Operational Training Unit, operační výcviková jednotka) v Sutton Bridge severovýchodně od Peterborough (1.11.1940 byla přeznačena na 56. OTU).
Používaly se zde dvojmístné Miles Master a
zejména stíhačky Hawker Hurricane Mk.I (s kódy FE a GF na trupech).
Tréning měl rozsah cca 20 - 30 hodin, zahrnoval nejprve lety s instuktorem a pak postupně tréning akrobacie, cvičné souboje, střelby a další přípravu na budoucí bojové úkoly.
Ve skupině byli také
V. Baumann,
K. Čáp,
J. Dohnal,
F. Masařík,
V. Michálek,
L. Šrom,
L. Zadrobilek a
K. Zouhar.
26.11.1940 byl V. Skřivánek zařazen k 32. stíhací peruti umístěné na základně Acklington u východního pobřeží Anglie nedaleko pomezí Skotska.
Výzbroj tvořily stroje Hawker Hurricane Mk.I s výzbrojí 8 kulometů Browning ráže 7,7 mm s kódovým označením GZ.
Operační činnost většinou sestávala z hlídek v oblasti Newcastle a nad Kanálem, nicméně noví piloti obvykle procházeli úvodním seznámením s technikou, cvičnými lety, navigací v okolí a podobně.
Společně s ním přišli i E. Halamásek a J. Vejlupek a doplnili tak K. Körbera.
Přehled služby čs. letců u 32. perutě (sekce Stíhači v RAF: nasazení)
Znak 32. stíhací perutě, Hawker Hurricane Mk.I, P3527, GZ-V, léto 1940 (Aerodata International 5) (pro ilustraci)
Hurricany 32. perutě v červenci 1940 (Hurricane Aces 1939-40) (pro ilustraci)
Pozn: 32. peruť se velmi aktivně zapojila do bitvy o Británii. Během léta 1940 startovala z letiště Biggin Hill a patřila k nejúspěšnějším.
Již 30.11. absolvoval svůj první operační let - na stroji Hurricane I V4122 byl součástí tříčlenné zelené sekce, která po poledni provedla na hlídku s výškou 6000 stop (cca 1800m) v oblasti kolem letiště. Nepřítele nespatřili.
13.12. letěl opět na V4122. Trojice Hurricanů hlídkovala v okolí Acklingtonu ve výšce 14000 stop (cca 4200m). Bylo poměrně špatné počasí: silný jihovýchodní vítr cca 30km/h a viditelnost jen sotva 5km.
15.12. se jednotka přesunula na letiště Middle Wallop nedaleko Salisbury.
16.2.1941 pokračovala jihovýchodně na základnu Ibsley u Southmptonu.
Operační lety se zaměřovaly většinou na hlídky a ochranu konvojů. Sgt Skřivánek do nich ale zařazen nebyl, pravděpodobně se zdokonaloval tréningem.
21.2.1941 večer Sgt Karel Skřivánek smrtelně havaroval na Hurricane I V6988 (GZ-) v Boscombe u Bournemouthu.
Většinou je v literatuře osudná nehoda uváděna jako důsledek zakázaného nízkého létání během cvičného letu. Takové případy se bohužel stávaly,
nicméně dále uvedené britské informační zdroje naznačují poněkud ještě další rozměr oné tragedie a potencionálně i trochu jiný úhel pohledu.
O události referuje dokument M. A. Edgingtona Bournemouth and the Second World War 1939 - 1945
(PDF):
A tragic accident happened on Friday 21st February at about 6 pm when three Hurricanes flew over the
town giving a demonstration. One, flown by a 22 year old Czech Sergeant Pilot of 32 Squadron
stationed at Ibsley, performed a Victory Roll but failed to pull out of it, crashing on the backs of 36 and
38 St. Clement's Road. Unfortunately the pilot was killed, but the only occupant of 38 St. Clement's
Road was rescued unhurt from the rubble by firemen from the Central Fire Station in Holdenhurst Road,
The inquest found that the crash was caused by an error of judgement when the plane was flying upside
down.
To lze přeložit následovně:
V pátek 21. února kolem 6. hodiny odpolední se stala tragická nehoda když se tři Hurricany předváděly (dělaly ukázky) nad městem.
Jeden z nich, pilotovaný 22-letým českým sežantem od 32. perutě ze základny Ibsley, provedl Victory Roll (vítězný výkrut, resp. sudový výkrut),
ale nepodařilo se mu ho vybrat a havaroval na zadní dvorky domů čp. 36 a 38 na St. Clement's Road.
Bohužel pilot zahynul, ale jediný obyvatel domu čp. 38 byl zachráněn z trosek nezraněný díky hasičům ze stanice Holdenhurst Road.
Vyšetřování zjistilo, že nehoda byla způsobena chybným rozhodnutím (chybou pilotáže) při letu na zádech.
Článek lokálních novin Bournemouth Echo nazvaný Remembering fallen pilots
zmiňuje i nehodu V. Skřivánka a doplňuje další zajímavé kousky mozaiky:
...
Late on Friday, February 21 1941 three Hurricane fighters from No 32 Squadron, recently based at the new fighter station at Ibsley, were giving a display during a "War Weapons Week".
It was being held to encourage the residents to give and raise money for the war effort.
...
As they flew low over St Clement’s Road in Boscombe, Vaclav performed a victory roll.
However his altitude was so low that he was unable to pull out of the manoeuvre.
It crashed into the backs of Number 38 and number 40 St Clement’s Road, damaging four other buildings.
...
War Weapons Week in Bournemouth that week exceeded its target to raise £1,629,102.
Events included an exhibition in Westover hall, Westover Road that featured Messerschmidt brought down by British airmen.
Wartime censorship meant the tragedy was not included in the Echo reports that week.
Volný překlad toho hlavního z vybraných pasáží:
Tři Hurricany od 32. perutě se podílely letovou ukázkou na místní akci War Weapons Week (Týden válečných zbraní), tedy sbírce peněz pro válečné potřeby.
Při průletu nad St Clement’s Road provedl V. Skřivánek Victory roll, ale byl příliš nízko na vybrání manévru, havaroval a poškodil čtyři domy.
...
Sbírka v Bournemouthu vynesla více, než bylo plánováno. Součástí akce byla i výstava zahrnující Messerschmitt sestřelený v bitvě o Británii. Informace o tragické nehodě byly omezeny z důvodu válečné cenzury.
Výše uvedené naznačuje, že činnost letců nebyla obyčejným cvičným letem, resp. přinejmenším jeho částí mohla být i produkce nad Bournemouth, která musela být nějak oficiálně sjednána a povolena.
Těžko zjistit, či alespoň odhadnout, jaké instrukce piloti přesně měli. Je ale možné, že V. Skřivánek chtěl vystoupení prostě vylepšit o vítězný výkrut pro radost a potěchu místních obyvatel...
Pozn.: místo nehody: maps.google.com, War Weapon Week: youtube.com, yorkshirefilmarchive.com (pro ilustraci).
Ostatky V. Skřivánka byly 26.2. uloženy na katolické části hřbitov v Ringwoodu (cwgc.org) do hrobu číslo Z-276 (evidencevh.army.cz, findagrave.com).
Hrob V. Skřivánka na hřbitově Ringwood (V. Vondrka, V. Burian, A. Hazuka: Za hroby se lvy II) a detail náhrobku (findagrave.com)
Připomínky
Symbolická urna V. Skřivánka je spolu s dalšími umístěna v památníku čs. letců v Praze na Olšanských hřbitovech (evidencevh.army.cz, vets.cz).Urnový hrob - pamítník československých letců, Olšanské hřbitovy v Praze (2013)
Jméno je rovněž zapsáno na Pomníku padlých českoskovenských letců v Praze Bubenči (evidencevh.army.cz, vets.cz, mapy.cz) a na podstavci Okřídleného lva v Praze na Klárově (fcafa.com, vets.cz, mapy.cz).
Kamarádi z Klubu historie letectví Jinřichův Hradec navštívili hrob V. Skřivánka v rámci expedice Exeter 2003. Záznam o této a dalších cestách za mapováním hrobů u uctěním památky letců je v jejich knize Za hroby se lvy II.
Čest památce Václava Skřivánka!
Zdroje a literatura:
J. Rajlich: Na nebi hrdého Albionu
J. Váňa, J. Rail: Českoslovenští letci v polské obranné válce 1939
J. Rail: Českoslovenští letci v bitvě o Francii
J. Rail:: Žít na věky
L. Zadrobílek: Moje cesta k RAF
V. Vondrka, V. Burian, A. Hazuka: Za hroby se lvy II
The National Archives - AIR 27
a další...
PS:
Součástí připomínky letců v areálu St Georges Chapel v Biggin Hillu (fcafa.com) je také model stroje Hurricane Mk.I nesoucí kódy GZ-L (pilot F/Lt P. M. Brothers, 32. stíhací peruť, léto 1940).
Shodou okolností stejnou kamufláž má v součastnosti i Hurricane Mk.X AE977 provozovaný společností Biggin Hill Heritage Hangar.
Hawker Hurricane Mk.I P2921 (GZ-L) (model), St Georges Chapel, Biggin Hill (2016)
Hawker Hurricane Mk.I P2921 (GZ-L) (Hurricane Mk.X AE977), Biggin Hill (2016)
Informace a materiály z tohoto webu lze využít pro připomínání památky našich letců a další pozitivní záměry v souladu s idejemi spolku.
Pokud by šlo o převzetí dat, publikování jinde, komerční oblast a podobně, považujeme za fér nás nejprve kontaktovat. Vynasnažíme se být ku pomoci.